סיכום פעילות הלשכה - לשנת 2021

בשנת 2021 חלה התאוששות ניכרת ממשבר הקורונה שפרץ לחיינו בפברואר 2020 וגרם למשבר חברתי, בריאותי וכלכלי חסר תקדים בדורנו ולחוסר ודאות עסקית. הודות לפיתוח ומתן החיסונים בשנת 2021 למדנו לחיות ולעבוד לצד המגיפה ואנו תקווה שנוכל לשוב לשגרה מלאה בשנת 2022.

לאחר ירידה מסוימת במספר חברי הלשכה בשנת 2020 עקב המשבר, בשנת 2021 ראינו חזרה של חברי לשכה רבים ללשכה לצד הצטרפות חברים  חדשים. כיום מספר חברי הלשכה עומד על למעלה מ-250 וביחד מהווה כיום הפעילות העסקית של חברי הלשכה כשליש מהפעילות הכלכלית של המשק הישראלי.  

מאז הקמתה מהווה הלשכה פלטפורמה לקידום נושאים רבים העוסקים בסחר ובהשקעות בין ישראל וארה"ב וכמו גם מאפשרת לחברים לקדם פתרונות ונושאים החשובים להם, תוך שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמריקאיות ובינן לבין גופים ממשלתיים. פעילות זו מתקיימת במסגרת הוועדות והפורומים של הלשכה. בשנת 2021, הגברנו והרחבנו את פעילות הלשכה הודות ליוזמות של חברי הלשכה וההנהלה.

לקראת סוף השנה אנו מסכמים עבורכם פעילות זו להלן.

וועדת הפארמה, בראשות ד"ר דניאל כץ, מנכ"ל BMS, ובהרכב חברות פארמה אמריקאיות, ישראליות ובינלאומיות, קידמה שורה של נושאים והביאה להישגים בין היתר בתחום הניסויים הקליניים, רישום תרופות ועוד. פעילות זו נעשית תוך שיתוף פעולה פורה ומפגשים עם ראשי משרד הבריאות במטרה ליצור אקלים עסקי נוח לפעילות חברות הפארמה בישראל אשר תורמת לאזרחים ולמערכת הבריאות בישראל.
 
פורום אאוטסייט של הלשכה, שעסק בשנתיים האחרונות בעתיד עולם העבודה, הקים וועדה משותפת של תעשייה. ו-אקדמיה בנושא מיקרו-תארים. הועדה, בראשות ד"ר ארנה ברי, פרסמה מסמך המלצות לאקדמיה ולממשלה שכלל מודל ליישום מיקרו-תארים באוניברסיטאות ומכללות על ידי פיילוט של יצירת מיקרו-תארים בבינה מלאכותית. תחום זה הוא ה"חם" ביותר היום בתעשייה עתירת הידע ויש צורך עצום בהכשרת מהנדסים לתחום זה, כמו גם לתחומים מתפתחים וחדשים אחרים. אוניברסיטת תל אביב והטכניון כבר יצאו עם תכניות מיקרו-תארים בסמסטר הקודם בעקבות פעילות זו.
 
פורום לכלכלה מעגלית, בראשות יוחאי גפני, מנכ"ל דאו ישראל, ובשיתוף עם מכון אפקה להנדסה וכלכלה מעגלית, הפלטפורמה הישראלית לכלכלה מעגלית ומשרדי הכלכלה והגנת הסביבה. הפורום הוקם בשנת 2020 תוך כדי ולמרות המגיפה. במהלך השנה האחרונה יזם וקיים הפורום פעילות בארבע מסלולים מקבילים: 1) קורס להנדסה ותכן מעגליים, 2) פלטפורמה אינטרנטית לחדשנות מעגלית בה הוצגו למעלה מ-20  אתגרים על ידי כ- 15  מחברות הפורום אשר זכו להתעניינות רבה בארץ ובחו"ל בקרב עשרות צוותים שהתגבשו כדי להציע פתרונות לאתגרים אלו.  לאחרונה נערכה תחרות בין ההצעות שהוגשו ונבחרו 3 ההצעות הטובות ביותר אשר גם זכו בפרסים.  3) פרויקט למחזור פלסטיק רך (אריזות של מוצרים) - מתוכנן פיילוט שיצא לדרך בשנת 2022. 4) רגולציה - קידום רגולציה שתעודד כלכלה ותכנון מעגלי.  המסלולים מתוכננים להמשיך גם ב-2022.  המעוניינים להצטרף לפעילות זו מוזמנים לפנות ללשכה.
 
פורום אקלים וסביבה - לאור העניין רב בקרב חברות הלשכה, יזמנו לאחרונה את פורום אקלים וסביבה.  הפורום הוקם בשיתוף כ- 25 חברות ישראליות ואמריקניות המובילות בישראל ומשרדי הכלכלה, הגנת הסביבה והאנרגיה.  הפורום יעסוק במכלול נושאים הקשורים להפחתת פליטות ועמידה בייעדי פריז ל- 2030 ו- 2050 והתחייבויות ממשלת ישראל. עבודת הפורום תתקיים במספר מסלולים מקבילים:  1) מכלול 3 (Scope 3) – ניהול שרשרת אספקה תוך עמידת השרשרת בדרישות יעדי הפחתת הפליטות,  2) תחבורה (רכבים חשמליים וכו'),  3) רגולציה (כגון, רכש חשמל ירוק, התקנת גגות סולריים ועוד). ככל שיעלו נושאים נוספים הפורום יבחן ליצר פעילות נוספת.
המעוניינים להצטרף לפעילות זו מוזמנים לפנות ללשכה.
 
הפורומים של הלשכה לכלכלה מעגלית ואקלים וסביבה יזמו בחודש אוקטובר פגישה לא רשמית בין מנכ"לים ובכירים בחברות המשתתפות בפורומים אלה, חברי הנהלת הלשכה ונציגים בכירים של משרדי ממשלה העוסקים בחדשנות ואיכות הסביבה, בפסטיבל מידברן 2021. מידברן הוא המקבילה הישראלית ל-Burning Man האמריקאי. המטרה הייתה הכרות עם העקרונות המנחים של קהילת מידברן של קיימות, שוויון, קבלת האחר, מיחזור, הגנת הסביבה, אמנות ועוד. עבור 25 המשתתפים שלנו, במשך 12 שעות,  הייתה זו חוויה רב חושית מרתקת ומהנה במיוחד. אנחנו בודקים אפשרות להקים מחנה AmCham מלא במידברן 2022 בנושאים של כלכלה מעגלית, הפחתת פליטות ושמירה על האקלים והסביבה, שיחבר את אלה לתערוכות אמנות.
 

חברי הנהלת הלשכה מבקרים במידברן 2021
 
וועדת מיסוי, בראשות רו"ח יצחק צ'יקורל, שותף בכיר בפירמת דלוייט, הציגה בפני רשות המיסים המלצות בנושא מע"מ על שירותים ומוצרים באינטרנט וכן בנושא מיסוי מרכזי מו"פ בישראל. בשיחות עם נציגים בכירים ברשות המיסים התקבלו מרבית המלצות הוועדה על ידי הרשות וטייבה הרגולציה שנכנסה לתוקף יחד עם חוק ההסדרים החדש. כמו כן טיפלה הוועדה בנושא שינוי מדיניות המס לחברות זרות ממודל קוסט פלוס למודל חלוקת רווחים. הוועדה פעלה נמרצות בקרב גורמים רבים כדי לעצור את היוזמה שעלולה לפגוע בחברות הזרות בישראל וכך גם בכלכלת ישראל עצמה.
 
הלשכה ריכזה פעילות של קבוצת חברות אינטרנט בנושא הוועדה לאסדרת שידורים של משרד התקשורת (ועדת פולקמן). הלשכה הגישה נייר עמדה בנושאים שעל הפרק בדיוני הוועדה ומנכ"ל הלשכה הופיע בפני הוועדה והציג את עמדות החברות. מרבית עמדות הלשכה התקבלו על ידי הוועדה ויושמו בהמלצותיה.

ועדת אשרות (וויזות) לארה"ב : הוועדה, בראשות עו"ד צבי קן-תור, שותף במשרד קן-תור-עכו, סייעה לחברות שנקלעו למצוקה בעקבות הגבלת הכניסה של מומחים זרים וכן במידע בנושא אשרות לארה"ב. בפגישה עם הקונסול האמריקאי וצוותו גיבשנו אפיק חדש להקדמת ראיונות לוויזה עבור נסיעות עסקיות דחופות. חברי הלשכה הזקוקים לסיוע להקדמת הראיונות לוויזה למטרת נסיעה עסקית לארה"ב מוזמנים לפנות ללשכה.
 
ועדת ערים חכמות - מתקיימת פעילות לבחינת היתכנות מודל של עבודה מול רשויות עירוניות אמריקאיות לשם חיבור חברות ישראליות שיספקו להן פתרונות שתענקנה מענה לצרכיהן לבניית ערים חכמות. המעוניינים להצטרף לפעילות זו מוזמנים לפנות ללשכה.
 
כנס העסקים השנתי ישראל-ארה"ב Israel-America Business Summit, התקיים בפעם האחרונה בפברואר 2020, ערב פרוץ הקורונה. לאור התמשכות המגיפה לתוך 2021 הוחלט לא לקיים השנה את הכנס. במקומו מארגנת הלשכה משלחת מצומצמת של חברי לשכה בקטגוריות היוקרה (גולד, פלטינום, דיימונד) שתצא בינואר 2022 לאיחוד האמירויות שם מתקיים לאקספו דובאי 2020.  למשלחת צפויות פגישות  עם אנשי עסקים בכירים, ביקורים במרכזים עסקיים ולמידה על הנוף העסקי והתרבותי במדינה.
 
הלשכה מקיימת שיתופי פעולה פוריים עם גופים עסקיים וממשלתיים פוריים לטובת חברי הלשכה. במהלך השנה קיימנו מפגשים מגוונים עם מומחים בארה"ב בנושאים שנגעו לקהילה העסקית לצד הקורונה כמו גם לשיתוף הפעולה בין ישראל וארה"ב ביוזמה ובשיתוף חברי לשכה כמו גם לשכת המסחר של ארה"ב בוושינגטון וכן עם שגרירות ארה"ב בישראל.
 
הלשכה מקיימת שיתוף פעולה הדוק עם שגרירות ארה"ב בישראל הבא לידי ביטוי בקשר רצוף וחם עם ראשי המחלקות המסחרית, הכלכלית והקונסולרית וצוותיהן ובדיונים והתייעצויות בנושאים שונים כדי לסייע לחברות אמריקאיות בישראל ולישראליות בארה"ב. בחודשים האחרונים קיימה הלשכה שיתוף פעולה עם המחלקות המסחרית והכלכלית בנושא אימוץ תקנים אמריקניים לצד תקנים ארופאיים במסגרת חוק ההסדרים בנושא הקלות ביבוא מוצרים לישראל  וכן סביב פעילות וועדות כגון ועדת פולקמן ונושאים שונים הנוגעים לפעילות הסחר בין המדינות.
 
הלשכה מברכת על מינויו של תומאס ניידס (Thomas Nides) לשגריר ארה"ב בישראל. כידוע, משמש השגריר האמריקאי גם כיו"ר כבוד של הלשכה. עם כניסתו לתפקיד נחדש את המפגשים עמו.
 
לסיכום, אנו מזמינים אתכם לקחת חלק פעיל בפעילותנו כמו גם ליזום פעילויות חדשות שמעניין אתכם לקדם. הנושאים יכולים להיות בתחומים סקטוריאליים כמו פארמה ואנרגיה או רוחביים כמו מיסוי, אקלים ועוד. קיים יתרון גדול לפעילות משותפת עם חברות נוספות ובמיוחד עם החברות המובילות במשק החברות בלשכה, וכן בשימוש בפלטפורמה שיצרנו והקשרים הרבים שהלשכה מקיימת עם גופי ממשל בארץ ובארה"ב.
 
אנו רוצים לנצל  במה זו כדי להודות לחברי הלשכה על האמון, שיתוף הפעולה, מעורבותם ותרומתם לפעילותנו. כמו כן אנו מודים ומוקירים את החברות בקטגוריות היוקרה על תמיכתם הרבה.
 
אנו מלאי תקווה כי שנת 2022 תמשיך את התנופה שחווינו בפעילות עסקית ובתכנים חדשים בשנת 2021. זו הזדמנות להודות לחברי ההנהלה בראשותו של מר יניב גרטי מנכ"ל אינטל ישראל, הפועלים בהתנדבות למען כלל חברי הלשכה.  חברי ההנהלה מובילים ועדות ופורומים של הלשכה ויוזמים פעילויות היוצרות ערך רב לחברי הלשכה. פירוט על פעילותנו ניתן למצוא באתר הלשכה.

אנו מאחלים לכולנו שנת עסקים פורייה.

עודד רוז, מנכ"ל
אריאלה חזי-אשכנזי - סמנכ"ל

Back to top